معدن فلدسپات ده آسیاب

معدن ده آسیاب واقع در روستای ده آسیاب بخش دینور شهرستان صحنه از توابع استان کرمانشاه و در فاصله بیست کیلومتری شهر سنقر در مسیر جاده اصلی بیستون-سنقر واقع شده است. ذخیره معدن مذکور از لحاظ تقسیمات ساختاری جزیی از سنندج – سیرجان محسوب می­گردد که متشکل از سنگ­های فلسیک آلکالن شامل “الکالی سینیت” و “آلکالی کوارتز سینیت” بوده که دارای سن احتمالی مربوط به اواخر پلیوسن می­باشد. ذخیره فلدسپات سینیتی مذکور از نوع توده­ای و از لحاظ میزان ذخیره از بزرگترین ذخایر سینیتی کشور می­باشد.

پروانه اکتشاف معدن ده­آسیاب در سال 1386 از سازمان صنعت و معدن استان کرمانشاه اخذ و در سال 1390 پس از عملیات اکتشافی و ارزیابی ذخیره گواهینامه کشف به شماره 20644/12 صادر گشت. در سال 1392 پس از ارائه طرح بهره­برداری به شماره 30067/12 پروانه بهره برداری بنام شرکت صنعتی و معدنی ستبران با ظرفیت اسمی استخراج سالانه بیست هزار تن صادر گردید. ماده معدنی استخراجی فلدسپات از نوع سدیک – پتاسیکی می­باشد که در ساخت بدنه کاشی کاربرد فراوانی دارد.

به­دلیل تقاضای فراوان صنایع مصرف­کننده این نوع فلدسپات از جمله صنعت کاشی و سرامیک، شرکت صنعتی و معدنی ستبران از همان سال صدور پروانه، عملیات بهره­برداری از معدن را آغاز کرده است. بدین ترتیب پس از عملیات استخراج، ماده معدنی مذکور به واحدهای مصرف­کننده واقع در داخل استان بارگیری و ارسال می­گردد. شایان ذکر است پس از واگذاری معادن مطابق صورتجلسه هیأت مدیره شرکت ستبران به شماره 40037 مورخ 30/10/1396 به شرکت سرام­دیرگداز، بهره­برداری از این معدن توسط شرکت سرام دیرگداز انجام می­شود و درسال جاری کلیه امور و انجام فرآیندهای مربوط به این معدن توسط این شرکت صورت پذیرفته است. تصاویر پروانه بهره­برداری در زیر آورده شده است.