معرفی شرکت صنعتی و معدنی ستبران

شرکت صنعتی و معدنی ستبران (سهامی عام) در تاریخ 1363/04/19 با سرمایه پنج میلیارد ریال به صورت شرکت سهامی خاص در مجتمع صنعتی تاکستان (استان قزوین) در منطقه ­ای بسیار مناسب از نظر دسترسی به معادن و نیز آزادراه­ های ارتباطی و راه آهن تأسیس شد و طی شماره 53015 مورخ 1363/04/19در اداره ثبت شرکت­ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید. ماشین­آلات این شرکت ساخت شرکت­های معتبر اروپایی از جمله NEI  انگلستان و DOREST آلمان می­ باشد.

شرکت صنعتی و معدنی ستبران در زمینه تهیه و خردایش کانی­های غیر فلزی با کیفیت بسیار مناسب جهت مصرف در صنایع کاشی، سرامیک، لعاب، چینی مظروف، چینی­های صنعتی و دیگر صنایع فعالیت می­ نماید­. این شرکت از اعتبار منحصر بفرد در میان صنایع مصرف­ کننده برخوردار بوده و در این راستا طرح توسعه ای در سال 1382 جهت افزایش تولید به اجرا درآورده است و در حال حاضر ظرفیت تولید این شرکت برای یک شیفت کاری در سه خط سخت و یک خط نرم 33 هزار تن پودر میکرونیزه ساخت و نرم شامل کوارتز ، فلدسپات ، دولومیت ، کائولن ، کربنات و غیره در انواع مش و دانه­ بندی مختلف می باشد.

کارخانه ستبران تنها کارخانه مدرن در صنعت تولید پودر در ایران می باشد که پودر مورد نیاز صنایع کاشی و سرامیک و چینی با مش ­بندی دقیق تولید می­کند. این شرکت طی چندین سال شرایط اقتصادی نامناسب توانسته به حیات خود ادامه دهد و در حال حاضر با توجه به اینکه کلیه صنایع ایران دچار مشکلات عدیده­ ای هستند، ضمن حفظ تولید خود مبادرت به ایجاد خط جدید نیز نموده است. به­ طوریکه در سال 1398 توانسته میزان تولید خود را 30 % افزایش دهد.

همچنین شرکت ستبران در نظر دارد راه­ اندازی خط 4 را نیز برای سال­های 1399و 1400 به ­جهت افزایش تولید عملیاتی کند. سایر اهداف و چشم­ انداز شرکت افزایش تولید و اتصال کارخانه به منابع معدنی قابل اطمینان و متعلق به خود می‌باشد تا با اطمینان نسبت به آینده تولید شرکت اقدام نماید. لازم به توضیح است که راه‌اندازی خط 4 یک پروژه تحقیقاتی است، مرحله مطالعات فنی و امکان‌سنجی اقتصادی قرار دارد .و ردیف بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده است.

این شرکت در نظر دارد قطع وابستگی به قطعات یدکی را جامع عمل بپوشاند و در شرایط کنونی این هدف تا حدودی تحقق پیدا کرده و شرکت کلیه قطعات مورد نیازکارخانه را به ­صورت داخلی تهیه می­نماید.

احداث کارخانه نظیر شرکت ستبران در حال حاضر با توجه به نرخ ارز به هیچ وجه مقرون به صرفه اقتصادی نیست و لازم است که حداکثر تلاش جهت حفظ و نگهداری این مجموعه توسط مدیران انجام پذیرد. در همین راستا هیات مدیره شرکت باتوجه به عدم وابستگی فعالیت شرکت به ارز به ­جد در نظر دارد طرح­های توسعه و تامین قطعات و مواد اولیه مورد نیاز خود را به­ صورت داخلی تهیه نماید و تلاش­های بسیاری جهت محقق کردن این امر مهم انجام داده است.